Fithall magazín

Streda 17.9.2014 meniny má Olympia

Zdravie a životný štýl

Čo jesť pred a po cvičení

Čo jesť pred a po cvičení



Pravidelné cvičenie je polovicou úspechu na ceste k Vašej vysnívanej postave. Druhou polovicou je dobre zostavený jedálniček. Môžete sa vyhýbať kalorickým a nezdravým dobrotám, ale výsledky sa aj napriek tomu nemusia dostaviť. Veľmi dôležité je totiž skĺbiť cvičenie a stravovanie tak, aby oboje podporilo Vašu snahu.

Prvým dôležitým faktorom, ktorý hrá úlohu, je čas. Ak cvičíte hneď ráno po prebudení, nemusíte výdatne raňajkovať, ale je nevyhnutné doplniť tekutiny. Cvičením nalačno s najväčšou pravdepodobnosťou spaľovanie tuku nijako nepodporíte, ale ak Vám to tak vyhovuje a nebudete cvičiť príliš intenzívne, tak si tým ani neuškodíte.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Víkend - zabijak diéty

Pokrm, ktorý vás udrží na jeseň a v zime v kondícii

Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni

 

Často mávajú ženy ráno nižšiu hladinu cukru v krvi a bez raňajok by sa im pri cvičení mohlo urobiť zle. Ak k takým jedincom patríte aj Vy, dajte si aspoň ľahko stráviteľné ovocie, ako je banán, kúsok jablka alebo ovocný jogurt.
 
Pred cvičením v priebehu dňa nejedzte tak dlho, aby Vám nebolo ťažko. Väčšinou stačia dve až tri hodiny v závislosti na tom, čo zjete. Pred tréningom je vhodné skombinovať v jedle zložité aj jednoduché sacharidy s malým množstvom bielkovín. Konkrétne by to mohol byť napríklad ovocný jogurt s celozrnnými chlebíčkami, ovsená kaša s ovocím a tvarohom alebo celozrnná žemľa so šunkou a jablko. Jednoduché cukry Vám dodajú energiu hneď, zložité zaistia vytrvalosť v priebehu cvičenia, bielkoviny zase ochránia vaše svaly.

Ešte dôležitejšie než jedlo pred cvičením je jedlo po cvičení. Na tom totiž záleží, či bude Vaše telo budovať svalovú hmotu alebo uchovávať tukové rezervy.

Po fyzickej záťaži sú energetické zásoby Vášho tela vyčerpané. Preto je nutné ich opäť doplniť, aby nedochádzalo k úbytku svalov, ale len tukového tkaniva. Aj keď chcete chudnúť, zabudnite na to, že by bolo lepšie po cvičení večer už nič nejesť. Tým by sa Vaše telo dostalo do poplachového režimu, kedy je nutné naopak tukové zásoby uchovávať, rovnako ako pri hladovaní.

Po športovom výkone sa snažte najesť približne do hodiny. Ak máte hlad a chuť hneď, kľudne si niečo dajte. Práve bezprostredne po cvičení máte ideálnu príležitosť dopriať si sladké pečivo alebo kúsok čokolády. Vaše svaly tieto jednoduché cukry s radosťou uvítajú. Ďalej je nutné dopriať svalom predovšetkým bielkoviny, ale aj komplexné sacharidy, ktoré nájdete napríklad v celozrnných produktoch a strukovinách.

Keď chcete chudnúť a športujete večer, snažte sa zjesť jedlo s minimálnym obsahom sacharidov, ale s množstvom kvalitných bielkovín. Dajte si kuracie prsia, neochutený tvaroh alebo syr cottage so zeleninou.

V priebehu dňa tiež dostatočne pite nesýtené, nesladené nápoje. Pri bežnom cvičení Vám bude stačiť obyčajná voda, ale ak plánujete námahu dlhšiu než deväťdesiat minút, siahnite skôr po iontovom nápojmi, ktorý je bežne dostať vo fitnes centrách.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravie a životný štýl Nenechajte svoje obličky v lete na suchu
Zdravie a životný štýl Škodí káva zdravie?
Zdravie a životný štýl Dehydratácia - letný strašiak